dziś z kwiatami do Antoniny i Radosława  Poniedziałek 1 marca 2021

Wpisz nazwę firmy, usługi, zabiegu, lekarza:

Wyszukiwanie zaawansowane (miasto/ulica)

miejsce na twoją reklamę
pole na reklamy 110px na 110px

Wiadomości

Zadbaj o zdrowie

Poniedziałek 23 Stycznia 2012

ZNACZENIE MAGNEZU

Głównymi wrogami serca są : otyłość, zaburzenia przemiany węglowodanów (podwyższony poziom cukru) i lipidów (podwyższony poziom cholesterolu całkowitego, zbyt wysoki poziom LDL -tzw. "złego cholesterolu", czyli lipoprotein o niskiej gęstości, a zbyt niski HDL "dobrego cholesterolu" czyli lipoprotein o wysokiej gęstości), nikotyna, alkohol, przewlekły stres, a także niektóre choroby zakaźne (angina, grypa).

Dobowe zapotrzebowanie na magnez wynosi 300-400 mg. Magnez pełni rolę aktywatora wielu układów enzymatycznych i przemian energetycznych w komórce. Aktywuje ponad 300 enzymów niezbędnych w procesie przemiany białek, lipidów, kwasów nukleinowych, węglowodanów oraz fosforowych związków bogatooenergetycznych. Obecności magnezu wymagają wszystkie reakcje, przebiegające z udziałem ATP. Istotne dla zachowania homeostazy ustrojowej jest działanie magnezu stabilizujące błony komórkowe. Jest niezbędny do stabilizowania błony plazmatycznej, integralności lizosomów i mitochondriów oraz łańcucha DNA, RNA i chromosomów. Aktywuje pompę sodowo-potasową (Na+-K+ ATP-azę) i wapniową (Ca+ ATP-azę), regulując skład płynu wewnątrz- i zewnątrzkomórkowego Jako antagonista wapnia, magnez podwyższa próg pobudliwości nerwowo-mięśniowej, działa przeciwdrgawkowo i przeciwspastycznie, zmniejszając kurczliwość mięśni. Bierze udział w procesach związanych ze skurczem mięśni prążkowanych i gładkich oraz wpływa na układ krwiotwórczy i procesy krzepnięcia krwi. Magnez wpływa korzystnie na rozwój i mineralizację kości, aktywuje fosfatazy zasadowe, pirofosfatazy, syntezę kolagenu i mukopolisacharydów siarczanowych. Pełni ważną rolę w profilaktyce osteoporozy. Magnez ma właściwości uspokajające. Zmniejsza pobudliwość komórek nerwowych, wywiera wpływ uspokajający na nerwy autonomiczne. Magnez pełni ochronną rolę na układ sercowo-naczyniowy. Badania kliniczne wykazują, że suplementacja magnezem powoduje obniżenie ciśnienia krwi, głównie rozkurczowego. Zmniejsza pobudliwość i przewodnictwo, przeciwdziała niedotlenieniu i niedokrwieniu. Niedobór magnezu prowadzi do zwiększenia lepkości krwi, do nadmiernego gromadzenia się płytek, zmniejszenia zdolności odkształcania się erytrocytów. Magnez jest istotny w fizjologii nerek, dla zachowania potasu, fosforu, aminokwasów, wydzielania kwasów i wchłaniania wazopresyny. Ma wpływ na rozrodczość, pobudza ruchliwość spermatozoidów, hamuje skurcze macicy. Bierze udział w fizjologii siatkówki, uczestniczy w czynnościach słuchu, węchu. Magnez uczestniczy w syntezie soków trawiennych, pobudza czynność wątroby, wpływa na trzustkę. Niedobór magnezu zmniejsza wrażliwość receptorów na insulinę. Dobowe zapotrzebowanie na magnez wzrasta u młodzieży w okresie intensywnego wzrostu, u osób znajdujących się w przewlekłym stresie, u kobiet ciężarnych lub karmiących, podczas wysiłku. Dowiedziono, że niedobór magnezu wykazuje 100% populacji Polski. Dlatego uzupełnianie diety w magnez polecane jest każdej osobie dorosłej, w każdym okresie jej życia. Warto zauważyć, że w lecznictwie lub suplementacji stosuje się głównie sole organiczne: asparaginian magnezu, cytrynian, mleczan, sole nieorganiczne: chlorek, węglan oraz tlenek magnezu. Bardzo istotny jest fakt, że zawartość magnezu w solach nieorganicznych jest większa niż w organicznych, natomiast przyswajalność magnezu jest zdecydowanie większa z soli organicznych niż nieorganicznych. Przy prawidłowym funkcjonowaniu żołądka i jelit wskazane jest przyjmowanie związków organicznych: asparaginianów, cytrynianów, mleczanów, ponieważ mają budowę najbardziej zbliżoną do związków magnezu zawartych w pokarmie. Przy nadkwaśności i stanach zapalnych żołądka najlepiej tolerowany jest tlenek magnezu. Natomiast w przypadku niedokwaśności przewagę ma chlorek magnezu.

KATEGORIE:

MEDYCYNA
Profilaktyka medyczna